korábbi cikkeinklegújabb cikkeinka pipacs.hu készítőitudományos-fantasztikus sorozatunkhétvégi programajánló

A skizofrénia génje - melyik az első? Az izlandi deCODE Genetics képviselői Würzburg-i kutatókkal vitáznak az elsőség joga felett. Az izlandiak szerint a német kutatók által megtalált, elsőnek titulált gén valójában csak a publikáció sorrendjében előzi meg az ő felfedezésüket.
010329-skizofrenia.htm
Korai diagnózis mesterséges intelligenciával Meglepő biztonsággal állította fel a diagnózist a skizofréniáról egy számítógépes rendszer már a kísérletek korai szakaszában. A neurális hálózatok akár jóval a tünetek jelentkezése előtt képesek megnevezni az amúgy nagyon nehezen felismerhető betegséget.
010227-korai.htm
Útban a skizofrénia génterápiája felé Izland lakosainak genetikai adataiból kiindulva dolgozik a skizofrénia ellenszerén egy gyógyszergyártó cég. Az izlandi lakosok adatainak birtokában a deCODE megtalálta, és a gyógyszergyárnak eladta a betegség kialakulásában szerepet játszó fehérje génjét, amely a kifejlesztés előtt álló kezelés egyik fő célpontja lehet.
010216-skizofrenia.htm
Idős férfiak gyermekei hajlamosabbak a skizofréniára

Ahogy öregszenek a férfiak, egyre nagyobb valószínűséggel születik skizofrén gyermekük, olvashatjuk egy új tanulmányban. Amerikai kutatók legújabb eredményei megerősíteni látszanak azt a nézetet, hogy a férfiak biológiai órája is menthetetlenül ketyeg. Az életkor előrehaladtával felhalmozódnak a genetikai változások a spermiumokban, és ezzel az öröklődő betegségekre való hajlam is növekszik az utódokban.

Annak valószínűsége, hogy egy gyermekben idővel kialakul a skizofrénia valamely fajtája, drámai módon nő az apa életkorának növekedésével. Az amerikai és izraeli együttműködéssel zajló vizsgálatban megállapították, hogy a 45-49 éves férfiaknak kétszer, míg az 50 évnél idősebbeknek háromszor olyan gyakorisággal születik mentális betegségben szenvedő gyermekük, mint a 25 év alattiaknak.

A skizofréniás betegségek hátterét ma még nem ismerjük pontosan. Minden valószínűség szerint genetikai és környezeti faktorok együttesen felelősek a betegség kialakulásáért. Az új tanulmány feltár néhány a betegséget övező rejtélyt is.

A skizofrén esetek száma figyelemreméltóan állandó az emberi populációban. A betegségben szenvedő emberek állapotuk miatt többnyire nem szaporodnak, így az evolúció során fokozatosan csökkennie kellene arányuknak. Mutációk révén azonban folyamatosan jelentkeznek új esetek. Az, hogy a skizofrénia gyakorisága rendkívüli mértékben megegyezik a különféle emberi populációkban, arra utal, hogy nem a környezeti tényezők a betegség elsődleges meghatározói.

A most bemutatott új kutatás eredményei azt bizonyítják, hogy az új mutációk populációról populációra azonos szinten tartják a betegség gyakoriságát. A szülő életkorának előrehaladtával megnő a gyermek genetikai betegségeinek valószínűsége. A férfiak ivarsejtjei folyamatosan osztódnak, eközben pedig minden egyes osztódás során becsúszhat valami hiba. A nőkben ezzel szemben még születés előtt lezajlik az ivarsejtek osztódásának zöme, és a továbbiakban a petesejtek nem osztódnak. Természetesen a petesejtekben is megjelenhetnek mutációk, ezeket azonban - mivel jóval nagyobb kromoszomális változással járnak - sokkal könnyebb észrevenni egy genetikai vizsgálat alkalmával.

A kutatók számára ezek az eredmények azt mutatják, hogy a skizofrénia okait főleg a genetikai tényezők, illetve a genetika és a környezet kapcsolata között kell keresni, nem pedig a független környezeti hatások körében.

UniSci