Marihuána AIDS-betegeknek Az amerikai szövetségi bíróság engedélyezte, hogy Kalifornia államban kipróbálják a marihuána gyógyhatását AIDS-betegek fájdalmának csillapítására.
010410-marihuana.htm
Nature A kutatás eredményeit tartalmazó eredeti cikk, a teljes szöveg csak regisztrált felhasználóknak hozzáférhető.
/nature/links
/010412
/010412-2.html
Étvágyat gerjesztő és csökkentő drogok

A marihuána és a hasis hatóanyagai, a cannabinoidok étvágygerjesztő hatásúak, míg az amfetamin származékok csökkentik az éhségérzetet. A Nature mai számában közölt kutatási eredményekből kiderül, hogy az ellentétes hatást kiváltó molekulák kapcsolatban állnak egymással.

A cannabinoidok természetes körülmények között is jelen vannak az emberi szervezetben a központi idegrendszer ingerületátvivő molekuláiként. A leptin nevű hormont viszont a zsírszövetek termelik, hatására közvetetten csökken az étvágy. A kutatók rájöttek, hogy a leptin hormon koncentrációja - legalábbis rágcsálókban - szabályozza a természetes cannabinoidok (endo-cannabinoidok) termelődését, mivel mindkét anyag ugyanazokban a testsúlyt szabályozó folyamatokban fejti ki hatását.

A marihuánás cigarettát szívók általában éhesek lesznek, ezt, és a többi hatást is a drog hatóanyaga, a tetrahidro-cannabinol (THC) okozza. Fájdalomcsillapító hatása mellett étvágygerjesztő hatásáért alkalmazzák az orvosok legyengült, komoly súlyveszteséggel járó megbetegedésekben szenvedők, leggyakrabban AIDS-betegek gyógyítása során. Az endocannabinoidok, például az 1992-ben tengerimalacokból izolált anandamid, a THC-hoz hasonló molekula. Ugyanúgy hozzákapcsolódik az ideg- és immunsejteken található cannabinoid-receptorokhoz, mint a THC.

Az anandamid hatására a laboratóriumi patkányok és egerek több a szokottnál több táplálékot vettek magukhoz. Kísérletek bizonyították, hogy az endocannabinoidok megkötődése receptoraikon szabályozta az állatok étkezési szokásait. Amikor a kutatók genetikailag módosított, úgynevezett "knockout" egerek et hoztak létre a cannabinoid receptor gén eltávolításával, azt tapasztalták, hogy a mutáns rágcsálok kevesebbet ettek, mint normális társaik.

A zsírszövetek által termelt leptin hormon közvetlenül a hipotalamuszra hat, ezen az agyterülten található szervezet éhség-jóllakottság központja. Az itt elhelyezkedő receptor-sejtek kétféle étvágygerjesztő (Y neuropeptid, és aguti-fehérje elnevezésűeket), és két étvágycsökkentő fehérjét (alfa-melanocita stimuláló hormont és a kokain és amfetamin felvételt szabályozó fehérjét) tudnak megkötni. A leptin hormon csökkenti a két étvágygerjesztő, és serkenti az étvágycsökkentő fehérjék termelődését, így végül is csökken az éhségérzet.

Úgy tűnik, agyi szinten a leptin központi szerepet játszik a táplálékfelvétel szabályozásában. Amikor a szervezet zsírraktárai megfogyatkoznak - például éhezés után - , kevesebb leptin hormon termelődik, így kevésbé nyomja el az étvágygerjesztő, és serkenti az étvágycsökkentő fehérjék termelődését, vagyis növeli a táplálékfelvételt. A nagy mennyiségű zsírszövettel rendelkező állatokban viszont több leptin termelődik, vagyis közvetetten csökken az étvágy. Kisebb mértékű testsúlyingadozás esetén minden bizonnyal ez a mechanizmus irányítja a táplálékfelvételt.

A kutatások eddig pusztán a táplálkozással kapcsolatban vizsgálták a leptin-endocannabinoidok összefüggését, pedig mindkét anyag más életfunkciók, például a termékenység alakulását is befolyásolja. Kimutatható, hogy a megemelkedett endocannabinoid szint összefüggésben áll a terhes nők spontán vetélésével. A leptin hormon a stressz szervezetre gyakorolt hatásában is szabályozó szerepet tölt be. Bár ilyen irányú kutatási eredmények még nem születtek, a kutatók feltételezik, hogy az étkezéssel levezett stressz szabályozást is a leptin irányítja.

Nature