a Science és a Celera közötti megállapodásról december 12-én írtunk
001212-celera.htm
Hozzáférhető génkészlet 2.

Hosszú levél köröz az interneten azóta, hogy a Celera Genomics biotechnológiai magáncég és a Science tudományos folyóirat között megállapodás jött létre a teljes emberi génkészlet publikálásáról. A levél bioinformatikus szerzője szerint az egyezség rossz ómen a genetikai kutatások jövőbeli alakulására nézve.

"Talán a bioinformatikus fejlesztők, még időben meggyőzhetik a Science-t arról, hogy változtassa meg döntését, vagy legalábbis legyen tisztában azzal, hogy a kizárólagos megállapodás nagy hiba"- állítja a levelet megíró Ewan Birney, a European Bioinformatics Institute munkatársa.

A Science és a Celera közötti megállapodás szerint a folyóirat számos korlátozás elfogadásával jelentetheti csak meg a "Human Genome" kéziratát. Többek között azt is rögzítették, hogy a teljes gén-adatbázis használata regisztrációhoz kötött, és a Celera honlapján keresztül lesz megtekinthető. Birney szerint ezek a korlátozások sértik a tudományos információk szabad áramlását. Úgy véli, hogy az egyezséget megkötő médium csupán a molekuláris biológia tudományágának kedvez, és a bioinformatikáról elfeledkezik. Amennyiben a valóban megvalósulnak az egyzségbe foglaltak, Birney szerint nem lesz olyan bioinformatikus, aki ezek után vállalkozna arra, hogy genetikai adatbázisokkal foglalkozzon. Ha a bioinformatikusok nem férhetnek hozzá korlátlanul az adatbázishoz, és nem integrálhatják szabadon az új információkat a már meglévő hivatalos génbankokhoz, akkor gyakorlatilag nem lesz "tárgya" kutatásaiknak. Birney utal a Monsanto hasonlóan korlátozott megállapodására, amelyet a növényi genetikai állományok kizárólagos megjelentetésére kötött. Így a növényi genomok a molekuláris biológusok számára használható formában hozzáférhetővé váltak, ugyanakkor a bioinformatikusokat elvágták a kutatás lehetőségétől. Több más előnytelen hatás mellett a levél írója feltételezi, hogy a Celera által alkalmazott kiegészítő adatbázisok, mint például a Swissport, zárolt lesz, és a kutatóknak számtalan egyéb adatbázisban is keresniük kell majd munkájuk elvégzéséhez, ami megkérdőjelezi a tudomány nyitottságát.

Barbara Jasny, a Science vezető szerkesztője ennek ellenére úgy véli, hogy az adatokhoz való hozzáférés során felmerülő nehézségeket sikerül majd áthidalni. Szerinte a levél szerzője nem értette meg a megállapodás lényegét: a kutatóknak éehetőságük lesz összehasonlítani a génadatbázisokat, de nem egyesíthetik, és azután nem postázhatják azokat. "Mi megpróbáljuk figyelembe venni a tudóstársadalom egészének az érdekeit" - állítja Jasny. "A Celera maga is bioinformatikával foglalkozó cég, üzleti szempontból nem engedheti meg magának, hogy a teljes általa létrehozott adatbázist széthordják."

A levelet megkapta Richard Wilson genetikus is, a Washington University génszekvenáló laboratóriumának vezetője, aki a hivatalos közszolgálati emberi génbank fejlesztésének szenteli munkája nagy részét. Ő többé-kevésbé egyetért a levél megállapításaival. Wilson laboratóriuma hozta nyilvánosságra mindenféle megkötés nélkül az egyik kiemelt jelentőségű genetikai modellorganizmusnak számító laboratóriumi fonálféreg, a C. elegans teljes genomját. "Csodálatos volt látni a különböző számítógépes modelleket, génazonosító kutatásokat, amelyek a fonálféreg genetikai adatbázisának felhasználásával készültek, és számos új gén, és géncsoport funkciójának feltárását eredményezték" - mondta Wilson.

Virág Katalin