az Applera Biosystem kereskedelmi cég honlapja
Hozzáférhető génkészlet

Az emberi géntérkép elkészítését megvalósító magáncég, az Applera Corporation-hez tartozó Celera Genomics a múlt héten átadta a feltérképezett gének adatait tartalmazó kéziratot egy vezető tudományos hetilapnak, a Science-nek. A lap megkezdte az adatok helytállóságának szakmai ellenőrzését. Azt tervezik, hogy 2001 elején nyilvánosságra hozzák a teljes genetikai adatbázist. A Celera emellett tárgyalásokat folytat az International Public Human Sequencing Consortium-mal az adatok további publikálásáról.

Az Applera Corporation két céget egyesít magában, egy genetikai és orvos-biológiai információs vállalatot: a rockville-i Celera Genomics Group-ot, amely megvalósította az emberi génkészlet feltérképezését, továbbá az Applied Biosystem Group-ot, amely a biotechnológiai ipar számára állít elő laboratóriumi szoftvereket, berendezéseket és vegyszereket. Ezek a költséges eszközök elengedhetetlenek a molekuláris biológiai kutatómunkához, a DNS-szekvencia vizsgálatához, a gyógyszerek előállításához. A kaliforniai székhelyű Applied Biosystem 2000-ben 1,4 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le.

"Kötelességünknek érezzük, hogy nyilvánosságra hozzuk a géntérképet" -jelentette ki a Celera Genomics szóvivője, Heather Kowalski. - "Tudományos és morális szempontokból egyaránt úgy gondoljuk, hogy a kutatóknak joguk van hozzáférni ezekhez az információkhoz, és mi ezt lehetővé tesszük."

A Science hetilap azt tervezi, hogy az ellenőrzött adatokkal az eddig is nyilvános, de csak részleges, állami tulajdonban lévő GenBank-ot egészítenék ki, de a tudósok a Celera vállalati website-ján keresztül használhatnák azt.

"Semmit sem akarunk eltitkolni"- folytatta Kowalski. - "Vállalatunk érdekeit nem sérti az adatok nyilvánosságra hozatala. A kutatók szabadon használhatják majd az adatbázist, sőt a laboratóriumok munkájához alkalmazásokat is biztosítunk." Ez azt is jelenti, hogy az Appelra Corporation szakértőit, szoftvereit, keresőprogramjait, és egyéb számítógépes eszközeit is felajánlja árukapcsolással csatolva ahhoz az információhoz, amely a szó szoros értelmében az emberiség szellemi és fizikai tulajdonát képezi. Ugyanakkor a hozzáférés csak az akadémiai kutatóintézetek számára lenne automatikus, a kereskedelmi céllal működő biotechnológiai cégek kutatóinak külön szerződést kell kötniük a Celera-val. A vállalat így szeretné elkerülni azt, hogy az általuk szolgáltatott adatokkal létrehozott biotechnológiai eredményeket a kereskedelmi cégek a maguk céljaikra hasznosítsák. Azaz újrahasznosítsák, vagyis a megszerzett és feldolgozott adatokat a saját nevük alatt eladják.

A Science munkatársai szintén úgy vélik, hogy nem árt az emberi géntérkép adatait egy párhuzamos forrásban is leközölni. Ezért is támogatják Celera és az International Public Human Sequencing Consortium együttműködését, továbbá biztonsági tartalékként eltesznek egy példányt az eredeti kéziratból is, hogy abban az esetben, ha a Celera website-ja valamilyen oknál fogva elérhetetlenné válik, akkor se tűnjön el az emberi génkészlet.

Business Wire és New Scientist